5 eigenschappen van een goede HR-adviseur

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Als HR-adviseur of HR-manager heb je geen gebrek aan uitdaging in deze tijd. Deze uitdagingen moet je overwinnen om succesvol te zijn én te blijven. Voor jezelf, voor het bestaansrecht van de organisatie én voor je eigen ontwikkeling. Om klaar te zijn voor de toekomst!

‘Wat is een goede HR-adviseur?’

Dit is een vraag die mij vaak wordt gesteld. In mijn ogen zijn de volgende 5 eigenschappen dé meest belangrijke:

1. Hard om de inhoud, zacht op de relatie

Zakelijk gezien zijn er keuzes die gemaakt moeten worden, positief én negatief. Als het negatief is, dan is dit met veel respect naar medewerkers en dan wordt het niet op de persoon gespeeld. Met oog voor de mens maar wél duidelijk. Duidelijk = vriendelijk, onduidelijk is uiteindelijk juist onvriendelijk.

2. Heeft de moed om mensen en processen te ontwikkelen

Er is moed nodig om het gesprek aan te gaan, om processen in gang te zetten en mensen verder te ontwikkelen. Een goede HR-professional heeft hier het lef én de moed voor en pakt door, ook al is het spannend of moeilijk. 

3. Begrijpt de business

Om weloverwogen keuzes te maken voor het HR-beleid, is het belangrijk om te begrijpen hoe de organisatie én de markt is. Wat de ontwikkelingen zijn, wat de strategie is en welke doelen er zijn. Daarnaast moet je rekening houden met de ontwikkelingen op het gebied van de strategische personeelsplanning. Alleen dan kun je kansen zien én pakken, en de goede HR-focusgebieden kiezen. 

4. Je eigen focus

Een goede HR-professional heeft een sterke focus en is in staat om strategisch te denken en een lange termijn visie te vormen. Veel HR-professionals zijn bezig met korte termijn en gaan hap-snap te werk. Maar met hap-snap werken, krijg je hap-snap resultaten. Wil je op lange termijn écht het verschil maken, dan is het belangrijk om casussen strategisch aan te vliegen. Afstand is nodig om te zien wat er beter kan.

5. Is een kei in communicatie

Want inhoud is 50%, maar communicatie is de andere 50%. Zeker als HR-professional is communicatie een eigenschap waar je niet zonder kunt. In het recruitment om sollicitanten te enthousiasmeren en overtuigen, empathie met medewerkers en leidinggevenden, gesprekstechnieken om alle gesprekken in goede banen te leiden en coaching om mensen tot inzicht te brengen.

Een goede HR-adviseur is in mijn ogen veel bezig op tactisch en strategisch niveau. Zoals je ziet gaat het niet alleen maar om administratieve vaardigheden. En toch is dat, de administratie, waar veel HR-adviseurs zich nog teveel mee bezig houden. 

Wil je los komen uit de administratieve modus en strategisch impact maken in je organisatie? Volg dan eens mijn gratis online training over ‘de 7 transformaties die je moet maken om als HR-professional succesvol te zijn’, klik hier om je aan te melden.

Speciaal voor HR-professionals die willen doorgroeien.

Gratis online training:
Het geheim van succesvol HRM

Wil jij in 7 stappen leren hoe succesvolle HR-professionals verandering brengen binnen de organisatie, met focus, structuur en een duidelijke HRM-strategie?

Gerelateerde artikelen