Proactieve versus reactieve HR-professionals

Deel dit artikel

Laatst liep ik op te ruimen en kwam ik een notitieboekje. In de afgelopen jaren heb ik vele HR-professionals mogen coachen en begeleiden in hun persoonlijke én vakinhoudelijke ontwikkeling. 

Ik noteerde allerlei dingen uit de vele gesprekken die ik heb mogen voeren en de rode draad is eigenlijk dat er twee soorten HR-professionals zijn.

Twee soorten HR-Professionals

Je hebt namelijk de proactieve HR-professional en de reactieve HR-professional, ook wel de brandjesblusser genoemd. De proactieve HR-Professional maakt zelf zijn/haar plannen en heeft een duidelijke visie en strategie. De reactieve HR-professional wordt geleefd en blijft in de waan van de dag. De verschillen zijn:

Proactief

  • Ik creëer mijn eigen functie, plan etc..
  • Ik heb de regie en heb m’n doelen en prioriteiten heel helder voor ogen
  • Ik leer en groei constant
  • Ik heb een visie op HR
  • Ik neem initiatief en zet verandering in gang
  • Ik zie de uitdagingen van de organisatie nu en in de toekomst en speel hier op in
  • Van feedback leer ik en zo ontwikkel ik me weer verder 
  • Ik geeft ongevraagd advies en kijk vooruit
  • Ik coach mensen om me heen om ook beter te worden

Reactief

  • Het overkomt me allemaal en ik lijd onder mijn probleem
  • Ik word geleefd in de waan van de dag en blus alleen maar brandjes
  • Ik blijf in de administratie hangen
  • Ik geef alleen advies als er iets gevraagd wordt  
  • Ik kom in actie als iemand iets aan me vraagt
  • Ik ben vaak te laat óf nog net op tijd
  • Ik ervaar veel stress en heb niet meer zoveel plezier
  • Ik laat de regie of verantwoordelijkheid over aan een ander

Begrijp me niet verkeerd, als HR-professional moeten je plannen natuurlijk in lijn zijn met de organisatieplannen. Daarnaast horen ze bij te dragen aan het behalen van de organisatiedoelstellingen. Maar als jij niet je eigen HR-plan en HR-strategie hebt, dan ga je uitvoeren wat anderen van je willen. Eigenlijk zet je dan je expertise niet meer in en word je volgzaam en reactief.

Vertrouwen, mindset en regie

Ik schrik er elke keer weer van als dit de situatie is. En ik vraag dan ook vaak ‘jij bent toch de HR-professional?’ Wat maakt dan dat jij je opstelt en onderschikt aan de ander en volgzaam doet wat er van je verwacht wordt? Waarom maak jij je eigen plan niet en laat je niet zien dat jij de HR-professional bent?

Het verschil zit ‘m heel erg in de vertrouwen, mindset en regie. Want om die proactieve HR-professional te zijn, moet je vertrouwen hebben. In jezelf, in je HR-kennis etc. Als je het verschil wilt maken, dan zul je meer van die positieve mindset en regie moeten krijgen. Dan moet je de kansen en mogelijkheden om je verder te ontwikkelen aangrijpen.  

Zoek je hulp?

Wil jij sparren over waar je nu staat en over waar je naartoe wilt én ben je benieuwd of ik jou kan helpen om stappen te zetten? Vraag dan eens een kosteloze groeisessie aan. In een groeisessie sparren we over:

  • Jouw huidige rol als HR-professional
  • Wat jou nu belemmert
  • Of ik jou kan helpen om te bereiken wat je wilt 

Meld je hier aan

Speciaal voor HR-professionals die willen doorgroeien.

Gratis online training:
Het geheim van succesvol HRM

Wil jij in 7 stappen leren hoe succesvolle HR-professionals verandering brengen binnen de organisatie, met focus, structuur en een duidelijke HRM-strategie?

Gerelateerde artikelen

Uncategorized

Hoe werkt HR in scale-up organisaties

Is HR in een scale-up organisatie anders dan P&O in een traditionele organisatie? Ik zeg ja! Er zit een wezenlijk verschil in PZ en P&O