Verbeter P&O door deze 7 stappen

Deel dit artikel

Welke stappen kan ik zetten om P&O te verbeteren is een vraag die vaak wordt gesteld.

Herken jij dit? Je constateert keer op keer dat je niet voldoende vooruit komt met je P&O. Je vraagt je af wat je hebt gedaan en waar je tijd en energie naartoe is gegaan. Maak een eind aan deze manier van werken en kies ervoor om vanaf nu planmatig aan de slag te gaan!

Verbeter je P&O door deze 7 stappen en werk doelgericht en vol focus aan verbetering

Stap 1: Maak een organisatieanalyse

Maak een analyse van je organisatie. Kijk van een afstandje naar de zaken die goed gaan, de sterke punten. Door de zogenaamde zwakke punten van je organisatie te omschrijven, krijg je een goede analyse van de verbeterpunten. Hetzelfde doe je met de kansen en de bedreigingen die er op je organisatie af komen. Analyseer op het gebied van organisatie, structuur, cultuur, stijl van management, kwaliteit en vaardigheden van je medewerkers, marktpositie etc.

Stap 2: Benoem de P&O aandachts- en focusgebieden

Benoem de aandachts- en focusgebieden op het gebied van P&O in je organisatie.

Als voorbeeld: Organisatie X heeft als bedreiging omschreven dat er veel krapte is op de arbeidsmarkt en dat ze daardoor lastig aan nieuwe medewerkers kan komen. Het eerste aandachts- en focusgebied voor Organisatie X is recruitment.

Stap 3: Formuleer oplossingen

Als je de aandachts- en focusgebieden hebt benoemd, dan is het tijd om de oplossingen te gaan benoemen. Op deze manier werk je namelijk aan het verbeteren van je P&O.

We nemen organisatie X weer als voorbeeld. Als oplossingen voor de krapte op de arbeidsmarkt wordt de oplossing genoemd dat er meer gedaan moet worden aan employer branding. Dus aan het bouwen van een onderscheidend werkgeversmerk waardoor zowel bestaande áls nieuwe medewerkers graag bij de organisatie willen werken. Het formuleren van oplossingen doe je voor alle aandachts- en focusgebieden.

Stap 4: Prioriteer P&O thema’s in 3 gradaties

Nu je voor alle gebieden de oplossingen hebt geformuleerd wordt het tijd om de prioritering goed aan te brengen. Die doe je door aandachts- en focusgebieden inclusief de oplossingen in te delen in 3 gradaties:

  1. Heel belangrijk
  2. Belangrijk
  3. Minder belangrijk

Stap 5: Vraag je af ‘wie’ het moet doen

Vraag je voor alle gebieden en oplossingen af ‘wie’ het moet doen. Wie is de probleemeigenaar en zorgt voor een oplossing? Doe niet alles zelf en delegeer zaken die je prima door anderen kunt laten doen. Dit maakt dat jij je handen vrij(er) hebt om te werken aan de zaken waar jij goed in bent en waarin jij het verschil kunt maken.

Stap 6: Voer het P&O-plan uit én gebruik de juiste tools

Ga aan de slag met het P&O-plan en voer het uit. Gebruik de juiste tools en maak ze passend voor je eigen organisatie.

Stap 7: Evalueer en stel bij

Evalueer periodiek het P&O-plan en stel bij. Plan maandelijks of per kwartaal een evaluatiemoment in waarbij je doorloopt waar je staat. Informeer alle betrokkenen en zorg dat mensen aangehaakt blijven.

“Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”

Wil jij het anders? Dan moet je het dus anders gaan aanpakken. Een P&O-stappenplan helpt je hierbij!

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij het verbeteren van P&O?

De kennis en ervaring die ik heb opgedaan door mijn werk als HR-expert, kom je stap voor stap tegen in het groeiprogramma voor HR-professionals. Klik hier om er meer over te lezen. 

Gratis online training voor HR-professional

Ben je benieuwd geworden naar mijn werkwijze? In mijn gratis online training neem ik je in 7 stappen mee naar succesvol HRM. Check hier mijn (gratis) online training voor HR-professionals

Speciaal voor HR-professionals die willen doorgroeien.

Gratis online training:
Het geheim van succesvol HRM

Wil jij in 7 stappen leren hoe succesvolle HR-professionals verandering brengen binnen de organisatie, met focus, structuur en een duidelijke HRM-strategie?

Gerelateerde artikelen

Uncategorized

Hoe werkt HR in scale-up organisaties

Is HR in een scale-up organisatie anders dan P&O in een traditionele organisatie? Ik zeg ja! Er zit een wezenlijk verschil in PZ en P&O